Home
„Udostępnienie bus pasów motocyklistom jest to dobry pomysł, który sprawdził się w wielu europejskich stolicach”

„Udostępnienie buspasów motocyklistom jest to dobry pomysł, który sprawdził się w wielu europejskich stolicach”

Jestem zdecydowanym zwolennikiem udostępnienia buspasów motocyklistom. Jako kielecki radny współinicjowałem ten projekt i promuję go jako rozwiązanie komunikacyjne zwiększające bezpieczeństwo, a także poprawiające płynność ruchu. Wspólnie z kieleckimi klubami motocyklowymi i radnym Dawidem Kędziorą przygotowaliśmy projekt Uchwały w tej sprawie. Projekt podparty jest pozytywnymi wnioskami wynikającymi ze statystyk, a także doświadczeń wielu miast, które zdecydowały się na udostępnienie buspasów dla motocykli. Mógłbym pisać wiele o zaletach tego pomysłu, ale bardziej obrazowo będzie kiedy skonfrontuję argumenty kieleckich przeciwników z… rzeczywistością:

  1. „To niebezpieczne” – nieprawda, wręcz przeciwnie to zwiększa bezpieczeństwo. Świadczą o tym dane statystyczne, ale i praktyka. Teraz zamknij oczy i wyobraź sobie, że Ty na motocyklu lub Twoje dziecko na skuterze jedzie tradycyjnym pasem ruchu – po prawej autobusy, a po lewej mknące osobówki, a czasem TiRy. To ma być bezpieczne? A nie lepiej buspasem przy prawej krawędzi jezdni?
  2. „Zakłócenia w rozkładach jazdy  autobusów” – nieprawda, motocykle mają możliwość poruszania się z prędkością identyczną z prędkością autobusów. W żadnym z miast, które wpuściły motocykle na buspasy nie odnotowano zakłóceń. Nie ma powodu sądzić, że inaczej będzie w Kielcach. Tu przeciwnicy podnoszą także argument, że autobus nie będzie mógł wyjechać z zatoki… a to niby dlaczego? Na zwykłej drodze może wyjeżdżać pomimo, że tam są nie tylko motocykle, ale i wiele innych pojazdów, a na buspas niby nie będzie mógł? Nonsens. Ponadto przepisy jasno mówią o pierwszeństwie autobusu wyjeżdżającego z zatoki w terenie miejskim i niczego nie zamienia tu fakt udostępnienia buspasów motocyklistom (Art.18, pkt.1 Ustawy prawo o ruchu drogowym).
  3. „Blokowanie pojazdów uprzywilejowanych” – nieprawda, pojazd uprzywilejowany jest pojazdem uprzywilejowanym i bez względu czy jedzie buspasem czy nim nie jedzie pozostali użytkownicy ruchu muszą ustąpić mu pierwszeństwa i ułatwić przejazd.  Znowu niczego nie zamienia tu fakt udostępnienia buspasów motocyklistom. W innych miastach, gdzie udostępniono buspasy nie ma z tym kłopotów. Nie ma powodów sądzić, że kieleccy motocykliści będą nagle, cytat „blokować karetki jadące do chorych dzieci”. Mocne, co? Słyszałem osobiście.
  4. „To jest dla piratów drogowych”nieprawda, panuje stereotyp, że motocykliści to piraci drogowi. Tymczasem statystki mówią co innego, np. te dotyczące jazdy pod wpływem alkoholu i wypadków z udziałem motocyklistów. Motocykliści to „aniołki” w porównaniu z kierowcami samochodów. Choć jak w każdym środowisku i tu zdarzają się „czarne owce”, które bez względu na to czy busapasy są udostępnione czy nie, stwarzają zagrożenie i muszą podlegać surowym karom. Jedno nie ma nic wspólnego z drugim. Dodam też, że sprawa udostępnienia dotyczy nie tylko motocykli, ale i skuterów.
  5. Niezgodność z prawem – nieprawda, w wielu polskich miastach to rozwiązanie z powodzeniem funkcjonuje od lat, a każdego roku przybywa miast, które decydują się dać „zielone światło” motocyklistom na buspasach.
  6. „To eksperyment na bezpieczeństwie” – nieprawda, to nie eksperyment, to sprawdzone rozwiązanie, które jak pokazuje doświadczenie nie niesie żadnych negatywnych konsekwencji.
  7. „Odpowiedzialność spadnie na władze miasta” – nieprawda, za spowodowanie ewentualnego wypadku odpowiedzialny jest jego sprawca, a nie podmiot stanowiący prawo lub egzekwujący prawo.
  8. „Policja jest przeciwna” – nieprawda, kielecka Policja nie odnosi się pozytywnie do pomysłu, ale wypowiedzi rzecznika Komendy Głównej Policji bardzo dobrze oceniają pomysł poruszania się motocyklistów po buspasach.  Najważniejsze jest też to, że opinia Policji z miast, w których takie rozwiązanie funkcjonuje jest także pozytywna. „Udostępnienie bus pasów motocyklistom jest to dobry pomysł, który sprawdził się w wielu europejskich stolicach” – mówił mł. insp. Marek Konkolewski reprezentujący Wydział Ruchu Drogowego Komendy Główną Policji w wywiadzie dla programu „Panorama” TVP2 z dnia 7 maja 2015 r. http://panorama.tvp.pl/19689673/07052015-1800
  9. Negatywna opinia kieleckich urzędników – to niestety jest prawdą, przedstawiciele miejskich instytucji takich jak MZD, ZTM, Urząd Miasta w tym Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa itp.  tworzą komisje podczas, których wydają negatywne opinie dotyczące wielu rozwiązań komunikacyjnych, które wszędzie się sprawdzają, ale w Kielcach są przez nich blokowane. Uzasadnieniem są argumenty, jak wyżej, a które nie mają pokrycia w praktyce, statystykach ani doświadczeniu innych miast.

W Kielcach często blokowane są dobre  pomysły komunikacyjne, które ułatwiałby życie nam jako mieszkańcom. Podobnie jak z udostępnianiem buspasów rzecz się ma z kontrapasami dla rowerzystów. Lata też minęły nim władze przekonały się , że warto budować drogi rowerowe. Panuje myślenie stereotypami, lękami, podbudowane niewiedzą, brakiem otwartości na zmieniające się uwarunkowania komunikacji miejskiej.  Tkwimy w głębokim zaścianku mentalnym, który mam wrażenie nie dotyczy tylko spraw komunikacji w mieście.

Najprawdopodobniej na najbliższej Sesji Rady Miasta, która rozpocznie się 12 czerwca 2015 r. o godz. 12:00, będzie dyskutowany i głosowany projekt Uchwały o udostępnieniu buspasów dla motocyklistów.

Reklamy

2 thoughts on “Motocykliści na kieleckich buspasach?

    • Urząd Lotnictwa Cywilnego nie wyraził zgody, gdyż jest to niebezpieczne, niezgodne z prawem, wieża kontroli lotów jest przeciw, zakłóci to ruch lotniczy – w szczególności z lotniska Obice, spowoduje, że helikopter Lotniczego Pogotowia Ratunkowego nie będzie mógł dolecieć do chorych… itd. ;)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s