Home

Postanowienia noworoczne

Postanowienia to nic innego jak cele w zarządzaniu, strategii public relations, kampanii marketingowej czy planie biznesowym. Dlatego w wielu programach warsztatów i szkoleń zawieram punkt, którym jest metodyka osiągania celów.

Zatem co zrobić żeby osiągać cele i sprawić, żeby postanowienia noworoczne spełniały się? Przede wszystkim trzeba umieć je formułować. Oto pięć kryteriów, którymi powinien charakteryzować się cel czyli postanowienie noworoczne.

  1. Konkretny – czyli czego dokładnie chcemy, jak to ma działać, wyglądać, brzmieć, jak będziemy to odczuwać? Przykład: Podniesienie kwalifikacji, zdobycie wiedzy? Tak, ale jakiej? Na operatora koparki czy oratora w kampanii? Trzeba wiedzieć czego się chce w najdrobniejszych szczególe.
  2. Mierzalny – jakie jest kryterium, po którym poznamy, że cel został osiągnięty? Jak to zmierzymy? Jakimi miarami będziemy mogli sprawdzać, czy sprawy idą w dobrym kierunku? Przykład: Bogactwo? A ile to jest to bogactwo? 1 mln zł na koncie czy 1 mln euro w ręce? Określając to dokładnie nie przegapisz momentu, w którym to osiągnąłeś. Poczujesz uczucie spełnienia, tak ważne w motywowaniu.
  3. Osiągalny – lepiej osiągnąć jeden mały cel niż nie osiągnąć dużego. Cel oczywiście powinien być ambitny, ale też możliwy do zrealizowania. Przykład: Teleportacja i podróż w czasie chwilo nie wchodzi zatem w grę. Zdana matura, tak. Rowerem dookoła Australii, tak. Itp.
  4. Indywidualny – musi dotyczyć nas, ludzi w naszym zespole – Ci, którzy go realizują są zmotywowani do jego osiągnięcia, taki cel zależy tylko od tego kto go realizuje. Przykład: Wygrana w loterii? Wygrana syna w zawodach sportowych? Masz na to marny wpływ. Zajmij się tym na co masz wpływ. Może 10 kg mniej? Samemu przebiec maraton? Jak najbardziej.
  5. Terminowy – czyli osadzony w czasie, trzeba wyznaczyć konkretny termin na realizację celu, ustawić priorytet na wysoki, bo inaczej zawsze wypadnie coś innego. Sprawdzać ile już za Tobą, a ile przed Tobą, aby nie zrezygnować w połowie drogi lub co gorsza na ostatniej prostej. Przykład: Zrobić drugi kierunek studiów? Tak, ale w jakim terminie? Od nie wiem kiedy do nie wiem kiedy? Zaznacz w swoim kalendarzu daty maratonów kolarskich i je realizuj. Idź na studia podyplomowe 1 października 2014 roku i obroń je do końca czerwca 2015 roku.

I na zakończenie coś ważnego. Cele i sprawy spisane mają większą szansę na ich realizację niż te pozostające w myślach. Te same wypowiedziane publicznie, w formie deklaracji nadają jeszcze większa determinację w realizacji. „Plan jest niczym, planowanie jest wszystkim” jak ponoć powiedział Dwight D. Eisenhower.

Polecam powyższe sprawdzone wskazówki, bo mnie nigdy nie zawiodły. Polecam na 2014 rok, na kolejne lata, na dzień powszedni, na biznesplan, na zawsze. Pochodzą one wprost ze znanej w praktyce i nauce o zarządzaniu reguły S.M.A.R.T. Zatem do dzieła, bo w tym roku postanowienia się spełnią :)

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s