Home

megafworld

Mieszkańcy Kielc mogą składać wnioski do budżetu obywatelskiego, ale czy będą chcieli? Potrzebna jest kampania informacyjno-promocyjna, dzięki której Kielczanie zdobędą niezbędne informacje, skupią się wokół projektów i złożą wnioski.

Czym jest budżet obywatelski, zwany także partycypacyjnym, pisałem we wpisie „Czas na budżet obywatelski…”. Jednak z punktu widzenia marketingu budżet obywatelski jest produktem i żeby dobrze się sprzedał musi zostać profesjonalnie „opakowany”.

Łódź na promocję 20 milionowego budżetu partycypacyjnego przeznaczyła w 2013 roku kwotę 193 tys. zł. Wykonano wiele publikacji informacyjnych, a także zorganizowano szereg spotkań z mieszkańcami. W spotkaniach na różnych osiedlach uczestniczyło łącznie około 440 osób, w tym radni miejscy i osiedlowi. W mieście liczącym ponad 718 tys. mieszkańców nie jest to frekwencja zadawalająca.

W Kielcach promocją budżetu obywatelskiego zajmują się lokalne media, w szczególności redakcja Gazety i Radia Kielce. Ponadto lokalne organizacje społeczne jak. np. Regionalne Centrum Wolontariatu, Stowarzyszenie Kieleckie Inwestycje czy Stowarzyszenie Rowerowe MTB Kielce. Pomysły na promocję opierają się na przygotowaniu spotkań z mieszkańcami, tworzeniu artykułów prasowych, audycji radiowych, promowaniu idei poprzez blogi, media społecznościowe i dyskusje przy kawie. To za mało, choć zdecydowanie bardzo dużo jak na podmioty „pozaratuszowe”.

W 2013 roku dopiero uczymy się budżety obywatelskiego, dlatego wiele można wybaczyć. Jednak w kolejnych latach Urząd Miasta powinien zadbać o profesjonalny wymiar kampanii promocyjnej. Przychylne działania mediów, organizacji pozarządowych, pojedynczych osób mogą stanowić jedynie wsparcie dla działań marketingowych o charakterze strategicznym. Potrzeba kampanii, która toczy się według zaplanowanej wieloletniej strategii, ma swój system identyfikacji wizualnej, narzędzia reklamowe, działania public relations, twarze „ambasadorów”, media relations oparte o szeroką grupę lokalnych rozgłośni, gazet i telewizji. Taka kampania nie musi dużo kosztować – bardziej niż pieniędzy potrzeba do niej pomysłu i zaangażowania.

Advertisements

One thought on “Promować budżet obywatelski

  1. Pingback: Czas na budżet obywatelski w Kielcach | MARCIN CHŁODNICKI blog

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s