Home

pieniadz

Czym jest budżet obywatelski?  Budżet obywatelski to sposób zarządzania publicznymi finansami polegający na tym, że decyzję o wydatkowaniu części z nich oddaje się w ręce obywateli.  Mieszkańcy  danego miasta lub gminy wskazują na co przeznaczona zostanie część pieniędzy z budżetu samorządowego.

Po co nam takie rozwiązanie?

Ktoś może się zapytać: po co budżet obywatelski skoro wybraliśmy radnych i prezydenta, do których kompetencji należy właśnie gospodarowanie finansami miasta? Odpowiadając mam co najmniej dwa twarde argumenty.

Pierwszy to fakt, że wyglądając z okna kieleckiego ratusza na Rynek nie widać wielu potrzeb mieszkańców – nawet przy ładnej pogodzie i dobrej przejrzystości powietrza. Widać jedynie stadion Korony, trochę organizacji z otoczenia prezydenta Kielc, galerie handlowe i pomniki. Jednak jakby się nie wychylać z ratuszowego okna to ponoć nie widać  zaniedbanych placów zabaw, braku boisk, rowerzystów bez dróg rowerowych, korków i zaniedbanych osiedli na obrzeżach miasta.

Drugim argumentem jest sprawdzona już na przykładach  innych miast funkcja aktywizacji społecznej mieszkańców. Ludzie tworzą mniej lub bardziej sformalizowane grupy. Skupiają się wokół wspólnych celów i projektów, na które właśnie z budżetu obywatelskiego można pozyskać pieniądze.

Jak duży ma być budżet obywatelski?

Przykładowo: Płock –  3 mln zł, Toruń – 2 mln zł, Radom -3,5 mln zł, a w Sopocie, który jest pionierem budżetu partycypacyjnego – 4 mln zł. Poznań zapowiada 20 mln zł. A Kielce? W moje opinii każda cześć budżetu do decyzji mieszkańców mniejsza niż 3 mln będzie niepoważna. Warto dążyć do 1% z całego budżetu Kielc, co przełożyłoby się na ok. 10 mln zł do rozdysponowania na projekty i potrzeby wyartykułowane bezpośrednio przez Kielczan. Mówiąc o kwocie bardzo ważnym jest, aby podkreślić, że nie są to pieniądze, które trzeba zdobyć, skądś musimy przesuwać, z czegoś rezygnować – budżet obywatelski to już istniejące zasoby finansowe, o których wydatkowaniu zadecydują bezpośrednio obywatele.

Jak wprowadzić pomysł w życie?

Pomysł na działanie budżetu obywatelskiego powinien opierać się na projektach zgłaszanych do komisji, która  dopuszczałaby je pod głosowanie ze względu na spełnienie kryteriów zgodności z przepisami prawa, a nie wtrącałaby się w samą ideę danego pomysłu. Podstawą działania komisji powinny być kompetencje jej członków, wysoka transparentność i ograniczone do minimum formalności. Projekty powinny być podzielone na osiedlowe i ogólnomiejskie, nad którymi głosowaliby mieszkańcy danego osiedla lub wszyscy Kielczanie. W ramach powiedzmy 100 dopuszczonych przez komisję projektów powinniśmy wybierać po kilka, kilkanaście najlepszych.

Promocja i kampania społeczna

Kolejną ważną kwestią jest promocja, a właściwie kampania społeczna, której celem będzie poinformowanie mieszkańców o możliwościach i korzyściach wynikających z zastosowania budżetu obywatelskiego. Jednocześnie celem takiej kampanii byłoby oczywiście doprowadzenie do sytuacji, w której zostanie sporządzonych wiele wartościowych projektów. Duża odpowiedzialność za przeprowadzenie powyższych działań informacyjnych spada na władze miejskie, ale też na organizacje pozarządowe i media.

Osobną sprawą będzie promocja i lobbing na rzecz konkretnych projektów, co będzie kluczowym sposobem na to, żeby dany projekt zyskał głosy potrzebne do realizacji. Już jestem ciekaw  na ile twórcy projektów dostrzegą możliwości i narzędzia z zakresy public relations i szeroko pojętej komunikacji marketingowej, ale o wpis na ten temat pokuszę się w trakcie pierwszego naboru projektów. Zapraszam zatem do śledzenia tematu.

O promocji budżetu obywatelskiego napisałem również TUTAJ

Advertisements

One thought on “Czas na budżet obywatelski w Kielcach

  1. Pingback: Kielecki budżet (nie)obywatelski 2016 | MARCIN CHŁODNICKI blog

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s