Home

Wczoraj telewizja TVN wyemitowała dokument „Władcy marionetek”. Z zapowiedzi wynikało, że film wstrząśnie obrazem polskiej polityki, ujawnione zostaną kulisy władzy marketingu politycznego nad demokracją. Pokazane będą szczegóły techniczne manipulacji opinią publiczną. Zapowiadała się wielka odsłona prawdy, o której nikt jeszcze nie słyszał.

Zawiodłem się, bo wbrew zapowiedziom nic z powyższego nie zostało ujawnione. Na temat sposobów wykorzystania marketingu politycznego i public relations w polityce powiedziano niewiele. Bezpodstawnie zatem rozbudzano we mnie ciekawość marketingowca.

Dokument doniósł o tym o czym i tak wszyscy wiedzą. Okazało się, że są politycy, którzy kłamią i manipulują. Też mi nowość. Każdy człowiek ma słabości i czasem kłamie, więc musi się to przytrafiać również ludziom w polityce. Wiedzieliśmy o tym bez „Władców marionetek”. Choć to oczywiście dobrze, że autor dokumentu – Tomasz Sekielski, bije na alarm w tej sprawie. Tu nawet w konkretnych i ważnych sprawach.

Treść przeraża, ale nie pod względem prawd o marketingu politycznym w polskiej praktyce. Moją uwagę politologa zwróciły jedynie sceny, w których Donald Tusk filmowany z ukrytej kamery parska do dziennikarza tekstami w odrażającym stylu braci Kaczyńskich. To była pewna nowość i dowód na to, że Donald Tusk wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu kształtowania wizerunku. Tak nagannego wizerunkowo zachowania premiera nie zobaczymy bowiem w żadnym z jego oficjalnych wystąpień. Dlatego, że wtedy zdaje on sobie sprawę, że jest obserwowany i kreuje się na osobę, którą nie jest kiedy nikt nie patrzy. Piątka dla Adama Łaszyna za wyposażenie premiera w umiejętności praktyczne i dwója dla premiera za stosunek do wyborców.

Film stawia w złym świetle jednak nie tylko premiera, ale wszystkich ludzi z tzw. elit politycznych. Od prawa do lewa. Politycy zapewne nic sobie z tego nie zrobią. Natomiast zwykli obywatele poczuli się zniesmaczeni i utrwalili swoje przekonania, że politykom nie warto wierzyć. Czyli co? Nie idziemy do wyborów? Rezygnujemy z demokracji? Przydałoby się słowo otuchy w tej kwestii. Democracy is the worst form of government except for all those others that have been tried powiedział kiedyś Winston Churchill.

Film w złym świetle stawia również środowisko związane z branżą public relations. Dokument kreuje specjalistów od wizerunku na czarodziejów od manipulacji i zamydlania oczu. Znowu na branżę wszyscy popatrzyli przez pryzmat Piotra Tymochowicza, który nie kryje się ze swoim udziałem w wielu akcjach z pogranicza etyczności.

Dokument Tomasza Sekielskiego oceniam za cenny kawał dziennikarskiej pracy, który przypomina ludziom zasadę ograniczonego zaufania do polityków i ukazuje prawdę o kilku ważnych wydarzeniach politycznych. Nie ma natomiast co nastawiać się na poznanie choćby rąbka tajemnicy ze strategii działań polskich polityków i ich doradców ds. public relations.

Do poczytania na kandyduj.PL polecam także:
Film TVN-u wstrząśnie polską polityką?
Wojciech K. Szalkiewicz: Kłamie jak polityk

Zobacz to na własne oczy: „Władcy marionetek” na Youtube

Reklamy

3 thoughts on “„Władcy marionetek” bez odsłony tajemnic

  1. Wg mnie swietny material, naprawde godny polecenia kazdemu nim odda swoj glos na danego kandydata lub partie. Polski Michael Moore z tym ze bardziej obiektywny (TVN poprawi niewatpliwie wizerunek gdyz Sekielski pojechal zarowno po prawicy jak i po lewicy i ciezko nazwac teraz te stacje pro-jakastam).
    Tytul ma nieco mylacy w zestawieniu z trescia choc niezly ubaw mialem z polityka SLD, ktory pokazuje jak podczas wysylania smsem odgornej instrukcji marionetkom mozna niechcacy wylaczyc komputer, profeska! :))))
    Tu aktualny sznurek do materialu gdyz z youtube jest on usuwany na zadanie tvn’u http://www.filmy-dokumentalne.pl/wladcy-marionetek-tomasz-sekielski-premiera.html

  2. Mnie, mieszkańca dość głębokiej prowincji ten film poraził. Może dla Was, tam w Warszawce sceny z filmu to normalność, może to aprobujecie? Jedyne zastrzeżenia macie do warsztatu Sekielskego. Zaś treść was nie oburza? To gdzie my żyjemy? Cała Wasza para idzie w gwizdek. Reakcje publiki, to jak ryk gawiedzi na meczu bokserskim. A ja chrzanię was, wszystkich, którzy swe komentarze sprowadzacie do tego jakie to łajdaki – tvn i Sekielscki

  3. Ten wątek wytycznych smsowych to nie wynalazek Tomka Kality – rzecznika prasowego SLD, któremu wyłączył się komp :) Stosują to wszystkie partie i to niekoniecznie przez smsy. Czasem ukazują to w Szkle Kontaktowym. Puszczają „setkę” kilku polityków z jednej partii i okazuje się, że każdy z nich używa tych samych sformułowań, metafor itp. Dlaczego to robią? Bo to działa jako sposób na efektywną komunikację. Choć wygląda to na traktowanie tych polityków jak kretynów. Oczywiście nie wykluczam, że część z nich faktycznie nie jest dość rozgarnięta. :) Opracowywanie komunikatów dla ludzi, którzy kontaktują się w imieniu jakiejś organizacji z otoczeniem (w tym z dziennikarzami) to standardy działań w PR. Chodzi o to, żeby z danej firmy, partii itp. wychodziły na zewnątrz spójne komunikaty. Moja znajoma z dużej warszawskiej agencji PR pracowała ostatnio przy działaniach antykryzysowych (w ramach PR) dla pewnej spółki giełdowej, która miała kłopoty. Jej praca jako PR’owca rozpoczynała się każdego dnia o 4:00 rano. Tak, żeby kadra managerska miała na 7:00 gotowe wszystkie scenariusze kontaktów z mediami na podstawie wydarzeń z dnia poprzedniego. Każdy mówił to samo. Głupie, ale po efektach okazało się, że to była znakomita akcja.

    A co do komentarza oldboya to w odpowiedzi napiszę tyle, że masz całkowitą rację. Sekielski stanął na wysokości zadania i odsłonił kulisy wielu kłamstw, które są nie do zaakceptowania i należy je piętnować. Ja tylko czepiam się tego, że miało być o kulisach marketingu politycznego, a nie było. I jeszcze jedno. Prowincja to stan umysłu, a nie miejsce na mapie Polski. Nie jesteś oldboy z prowincji. :)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s